Kainuun kirjailijoita
Aluksi
Kainuussa on syntynyt ja
vaikuttanut monia Suomen kulttuurihistorian merkkimiehiä ja -naisia. Seudulla
on erityisesti kaunokirjailijoina kunnostautuneita, jotka ovat luoneet useita
Suomen kirjallisuushistorian merkkiteoksia. Nämä kirjailijat ovat myös tehneet kirjoillaan
ja runoillaan tunnetuksi Kainuun kulmakuntia.
Elias Lönnrot (1802–1884)
Eipä arvannut 31-vuotias lääketieteen tohtori Elias
Lönnrot matkatessaan tammikuussa 1833 Oulujärven jäätietä pakkashuuruiseen noin
400 asukkaan Kajaaniin, että tuosta matalien majojen, savisten kujien ja maata
möyrivien raatimiesten kaupunkipahasesta tulisi hänen asuinpaikkansa vuoteen
1854 asti.
Tuskin tuolloin oli alakuloisempaa asuinpaikkaa koko
maassa. Suurin osa kajaanilaisista kyyhötti tulipalopakkasessa tuvissaan ja ne
harvat, jotka uskaltautuivat ulos, silmäilivät epäluuloisesti tulijaa. Siellä
täällä hämärillä kujilla laahusti nälkiintyneitä pitäjäläisiä, jotka olivat
raahautuneet viimeisillä voimillaan kaupunkiin leipää etsimään. Heidän
kantapäillään rynnistivät pelottavat kulkutaudit, jotka tekivät tuhojaan
onnettomissa ryysyläislaumoissa. Koko Kainuu oli noihin aikoihin vajoamassa
ankaran nälänhädän synnyttämään tautikurimukseen.
Kohta erämaakaupunkiin saavuttuaan Elias Lönnrot asettui
asumaan kauppias Michel Michelssonin taloon, joka sijaitsi nykyisen
Kauppakadun ja Koivukoskenkadun kulmassa. Ruplan päivämaksua vastaan hän sai
ruuan, kamarin ja salin sekä tilaisuuden nauttia kolmen kauppias Michelssonin
vanhahkon tyttären ruokaseurasta. Päästäkseen neitien seurasta ja kuraisesta Kajaanista
ja saadakseen työrauhan Lönnrot osti Paltaniemeltä rovastinna Aejmelaukselta
maaliskuussa 1834 Hövelö-nimisen talon 500 ruplalla. Tämän talon kurkihirren
alla sanotaan Kalevalan syntyneen. Lönnrot luopui kuitenkin pian Hövelöstä,
koska se sijaitsi liian kaukana Kajaanista.
Lönnrotin muistomitali
Noihin aikoihin hänellä oli myös asunto Kajaanissa
postinhoitaja Edvard Montgomeryn talossa, joka sijaitsi nykyisen tavaratalo Anttilan
ja Kaakisen liikerakennuksen väliin jäävällä piha-alueella. Talossaan hän otti myös
vastaan potilaita. Lönnrot asui talossa vuokralaisena maaliskuusta 1834
helmikuuhun 1835, jolloin hän osti koko talon 1000 paperiruplalla.
Postinhoitaja Montgomery, joka oli Lönnrotin hyvä ystävä, sai noihin aikoihin uuden
viran Eckeröstä Ahvenanmaalta. Hän ei saanut suurehkoa taloaan myydyksi, joten
Lönnrot osti talon säälistä auttaakseen miestä mäessä. Samoihin aikoihin
piirilääkäri Elias Lönnrot sai monivuotisen urakkansa päätökseen ja sai
valmiiksi ns. Vanhan Kalevalan käsikirjoituksen, jonka esipuheen hän
allekirjoitti 28. helmikuuta 1835. Kun Montgomery sitten maaliskuussa 1835
lähti keikkuvan muuttokuormansa kanssa kohti etelää, hänellä oli mukanaan
arvotavaraa: Vanhan Kalevalan käsikirjoitus, joka näin vaatimattomasti aloitti
maailmanvalloituksensa.
Elias Lönnrot etsi kohtuullisen matkan päästä Kajaanista myös
tilavaa taloa jo syksyllä 1834. Paltamon emäpitäjässä Kajaanin maaseurakunnassa
Siikalahden rannalla oli tuolloin kruununsaatavien vuoksi myytävänä
pakkohuutokaupalla Polvilan ja Partalan verotila, jonka hän osti. Kauppa oli
varsin edullinen, sillä Lönnrot sai 2 000 ruplan arvoiseksi arvioidun tilan 200
paperiruplalla.
Kuvanveistäjä Mauno Oittisen veistämä
Lönnrot-monumentti paljastettiin vuonna 1942.
Lönnrot aloitti tilan kunnostuksen, mutta käytännössä työ
jäi hänen Gabriel-veljensä huoleksi. Toukokuussa 1835 remontti saatiin
päätökseen ja taloon muuttivat Sammatista Lönnrotin vanhemmat, kaksi renkiä ja
palvelija ja Lönnrotin veljenpoika Kaarle. Polvilassa poikamiestohtori sai
keskittyä rauhassa kirjallisiin töihinsä, sillä hänen iäkäs äitinsä huolehti
ruuanlaitosta ja Lönnrotin vaatteiden kunnosta. Pääosin Polvilassa, mutta osin
myös Laukossa, Elias Lönnrot kirjoitti Uuden Kalevalan, joka ilmestyi vuonna
1849. Vaikka Lönnrot myi tilan talonpoika Eric Schroderukselle vuonna 1841,
saivat hänen vanhempansa kauppaehtojen mukaan edelleen asua tilalla, jossa
poikamiestohtori oleili ajoittain myös vuoteen 1848 asti.
Vuosina 1840–1842 Lönnrotia ei juuri näkynyt Kajaanissa. Heinäkuussa
1840 hän sai senaatilta kahden vuoden virkavapauden. Sen aikana hän teki pitkiä
matkoja mm. Lappiin ja Arkangeliin. Lönnrot palasi takaisin Kajaaniin syksyllä
1842 ja asettui täyshoitolaiseksi pastori Johan Reinhold Appelgrenin luokse
nykyisen Brahenkatu 14 paikalla sijainneeseen vanhaan pappilaan. Talo oli
kaupungin ainoa kaksikerroksinen rakennus, jonka yläkerrasta Lönnrot sai kaksi
huonetta asunnokseen. Hän nautti tästä asunnosta, jonne varsinkin kesäisin
kantautui vapaana virtaavan Koivukosken jyly. Virran pauhua piti myös
venäläinen professori Jakov Grot hyvänä unilääkkeenä vieraillessaan kesäkuun
lopulla 1846 Lönnrotin luona.
Noihin aikoihin Elias Lönnrot nautti harvinaista
etuoikeutta, viiden vuoden virkavapautta. Tuolloin hän kirjoitti
merkkiteoksiaan, ennen kaikkea Uutta Kalevalaa ja sanakirjojaan. Virkavapautensa
aikana hän vietti liikkuvaa elämää ja oleili pitkiä aikoja Etelä-Suomessa
Laukon kartanossa tai matkusteli eri puolilla Karjalaa.
Palattuaan Laukosta keväällä 1847 Kajaaniin Lönnrot
muutti sijaisensa vt. piirilääkäri Anton Lindhin luokse, joka asui tuomari
Anders Jakob Roosin rakennuttamassa talossa. Yöt hän siitä huolimatta vietti
Polvilassa iäkkäiden vanhempiensa luona, jonne hän asteli synkeän kuusikon
läpi vievää polkua. Tarinoiden mukaan säästääkseen saappaitaan arvon tohtori
istahti kivelle ja otti saappaat jalasta ja jatkoi Polvilaan avojaloin.
Elokuun puolivälistä 1848 toukokuun loppuun 1849 hän
vietti lähes yhtäjaksoisesti Laukossa, jossa hän myös urakoi Kalevalan
loppuun. Tämän jälkeen levottoman poikamiestohtorin elämässä tapahtui
mullistus, jota kajaanilaiset ystävät eivät uskoneet tapahtuvaksi: Elias Lönnrot
solmi avioliiton oululaissyntyisen Maria Piponiuksen kanssa. Häät vietettiin
Oulussa 13. heinäkuuta 1849.
Aviopari asettui Kajaaniin tultuaan asumaan aluksi
Kajaanin vanhalle sahalle. Tuolloin piirilääkäri Lönnrot päätti lopullisesti
asettua asumaan Kajaaniin, johon hän oli vuosien aikana kaikesta huolimatta
kiintynyt. Hän ryhtyi rakentamaan perheelleen taloa ns. Montgomeryn talon
tontille. Uusi talo, joka oli Kajaanin komein, valmistui loppuvuodesta 1850. Se
maksoi kaikkiaan 4000 hopearuplaa, mikä vastasi hänen noin neljän vuoden
bruttotulojaan. Elias Lönnrot asui perheineen tässä talossa vain tammikuun
alkupäiviin 1854, jolloin hän muutti Helsinkiin suomen kielen ja kirjallisuuden
professoriksi.
Hauholan maja toimi aikoinaan Lönnrotin kesäpaikkana.
Elias Lönnrotin henkisen
perinnön vaaliminen
Kainuussa Kajaani ja Kuhmo ovat merkittävällä tavalla
vaalineet Lönnrotin ja Kalevalan muistoa. 1980-luvun puolivälissä Kuhmo
rakennutti oloisamme laajan ja monipuolisen kalevalaisen rakennuskokonaisuuden
Kalevala-kylän hotelleineen. Sen yhteydessä toimi myös Talvisotamuseo ja
Petola. Kylästä tuli pian hyvin suosittu kesäinen matkailukohde, mutta sen
toiminta hiipui 1990-luvun lopulla Kuhmon kaupungin ponnisteluista huolimatta. Nyt
tämä matkailukohde on saanut uutta puhtia, kun Kalevala-kylän osti joukko
alasta kiinnostuneita yrittäjiä. Nykyisin alue tunnetaan nimellä Kalevala
Spirit Elämyspuisto. Yrityksen toimintaideana on Kalevala-mytologian vaaliminen
samoin kuin suomalaisen ruokakulttuurin ja käsityötuotteiden levittäminen ennen
muuta Keski-Eurooppaan.
Kuhmossa toimii myös Juminkeko, joka on Kalevalan ja karjalaisen
kulttuurin informaatiokeskus. Se on keskittynyt Kalevala-perinteen ja Elias
Lönnrotin elämäntyön vaalimiseen sekä edistämään kansainvälistä Kalevalaan ja
eepoksiin liittyvää kulttuurivaihtoa. Sen toiminta alkoi 1980-luvun
puolivälissä Kulttuurikornitsa-hankkeella, jossa pyrittiin lisäämään
kulttuurivaihtoa Suomen ja Karjalan Tasavallan välille. Vuonna 1990
Kulttuurikornitsasta muodostettiin säätiö, joka pyrki saattamaan toiminnan
vakaammalle pohjalle ja niinpä se käynnisti Juminkeko-hankkeen.
Juminkeko toimii Kalevalan juhlavuonna 1999 valmistuneessa uutta
puuarkkitehtuuria edustavassa rakennuksessa, jonka ovat suunnitelleet
arkkitehdit Mikko Heikkinen ja Markku Komonen. Kuhmon keskustassa sijaitsevan
toimitalon rakennutti Opetusministeriö. Juminkeon keskeisinä toimijoina ovat
olleet kirjailija Markku Nieminen ja hänen vaimonsa Sirpa Nieminen, joka on työskennellyt
säätiön toiminnanjohtajana.
Kajaanissa Lönnrotin perintöä vaalii puolestaan 1996
perustettu Elias Lönnrot -seura ry. Toiminnan primus motorina on ollut lausuntataiteilija,
opetusneuvos Tuulikki Yli-Lonttinen, joka luotsasi yhdistystä ensimmäisen
kymmenvuotiskauden. Yhdistys on valinnut vuodesta 1999 lähtien jonkun Lönnrotin
elämäntyötä tunnetuksi tehneen tutkijan, taiteilijan tai järjestöihmisen Vuoden
Eliakseksi. Kesällä 2008 Vuoden Eliakseksi valittiin professori Juha
Pentikäinen. Elias Lönnrot -seuran puheenjohtaja on nykyisin projektipäällikkö
Lasse Lyytikäinen. Seura on saanut äskettäin kunnon toimitilat Kajaanin
Raatihuoneelta, johon seura on hankkinut Lönnrotin aikakauteen sopivat
huonekalut. Elias Lönnrot -seura on järjestänyt tieteellisiä seminaareja,
julkaissut kirjallisuutta ja myynyt mm. Lönnrot-mitaleja toimintansa
rahoittamiseksi.
Kajaanin yliopistokeskuksen yhteydessä toimi myös 1990-
ja 2000-luvun taitteessa Lönnrot-instituutti, jonka tavoitteena oli Elias Lönnrotin
elämäntyön tunnetuksi tekeminen ja Kalevala-perinteen vaaliminen. Sittemmin
tämä projektimuotoinen instituutti lakkautettiin ja sulautettiin
yliopistokeskuksen yhteydessä toimintansa aloittaneeseen Lönnrot-instituuttiin,
jonka toimenkuva on edellistä laajempi.
Kajaanissa on myös tunnettu piirilääkäri Elias Lönnrotia
esittävä muistopatsas, joka on seutukunnan ensimmäinen. Veistoksen teki
kuvanveistäjä Mauno Oittinen, ja monumentti paljastettiin 30. elokuuta 1942.
Kajaanista löytyy myös runsas Kalevala- ja Lönnrot-aiheinen kadunnimistö. Siitä
todistavat mm. nimet Lönnrotinkatu, Pohjolankatu, Sammonkatu ja
Väinämöisenkatu.
Elias Lönnrot -aiheisia verkkosivuja
http://nimikot.nettisivut.fi/jasenseurat/elias_lonnrot-seura_ry/
http://www.eliaslonnrotseura.fi
http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/lonnrot/
http://www.juminkeko.fi/lonnrot/
http://www.karjalohja.fi/kirjailijat/lonnrot.htm
http://www.ouka.fi/kirjasto/lonnrot/curriculum.htm
http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/omasto/rheikkin/
Isa Asp (1853–1872)
Suomen ensimmäinen naislyyrikko Isa, alun perin Louise
Asp, syntyi Utajärvellä 4.2.1853, mutta hän muutti vuonna 1870 Puolangalle,
josta hänen isänsä Jaakko Asp oli saanut kunnankirjurin toimen. Myöhemmin Jaakko
Asp toimi sekä Kurimon että Suomussalmessa toimivan Ämmän ruukin
kirjanpitäjänä.
Vaikka Isa aluksi pelkäsi muuttoa syrjäiseen erämaahan,
hän kiintyi pian Ylä-Kainuun avariin maisemiin ja sinisiin vaaroihin. Hän
rakasti myös luonnossa samoilemista. Isa Asp oli selvännäkijä, joka osasi
ennustaa luontoa vaanivat vaikeat ajat. Hän oli voimakkaasti viehtynyt
kansallisuusaatteesta ja suomalaisuudesta ja ennakoi kirjoituksissaan jopa
maamme itsenäisyyttä. Sen saavuttaminen ei hänen mukaansa olisi helppoa vaan
vaatisi kovan veron. Runossaan hän kirjoittaa:
“Siis sä, Suomi, pääsi nosta, muiden maiden rinnalla!/ Itsellesi maine
osta/ hikes veres, hinnalla!/ Vielä kerran päivän koitto/ valkeneepi Suomelle./
Sodan päättyessä voitto/ tunnustetaan valolle./ “
Isa Aspin
tunnetuin runo Aallon kehtolaulu syntyi Puolankajärven rannalla.
”Nuku, nuku aaltonen, / nuku jo! / Tuolla laulaa humisten/ kuusisto!
Kehtolaulusi se on – / nuku aalto rauhaton, / nuku jo!
Miksi tahdot katsella, /kuinka jo loukannut on luontoa turmio!
Kuinka kukat surkastuu, / kuinka tuless´paljastuu lehdikko?
Nuku aalto, vahtopää! / Nuku jo! / Kerran sinun herättää/ aurinko.
Senpä sulle, rauhaton, / hellä silloin suotu on / suutelo.
Herätessäis heloittaa / kukat jo, / suloisesti tuoksuaa tuomisto.
Liverrykset lintusten / silloin soi kuin Väinösen kantelo!
Sydän! nuku sinäkin, / nuku jo! / Uni sull´on suloisin nautinto. / Toivo
aikaa armaampaa, / nuku, kunnes lopun saa / taistelo.”
Puolangan Hepoköngäs on maamme korkein vesiputous.
Puolangalla ja Suomussalmella asunut Isa Asp siirtyi Jyväskylän
seminaariin opiskelemaan, sillä opettajan ura oli noihin aikoihin
alempisäätyiselle naiselle ainoa mahdollisuus hankkia itsenäinen asema monien
rajoitusten sääty-yhteiskunnassa.
Valitettavasti Isa sairastui Jyväskylässä heti
opiskelujensa alkuvaiheessa keuhkotautiin, joka paheni jatkuvasti. Parin vuoden
sairastelun jälkeen ankara tauti viimein voitti, ja neito menehtyi vain
19-vuotiaana 12.11.1872. Kuoleman aavistus näkyy myös Isa Aspin seuraavassa
runossa:
“Mörka skuggor falla neder / över dig, du trötta själ, / döden mot dig
famnen breder, snart hon kramar dig ihjäl.” (Mustat
varjot laskeutuvat ylitsesi, väsynyt sielu; kuolema avaa sinulle sylinsä ja
musertaa sinut pian.)
Niilo Rikulan veistämä Isa Aspin muistopatsas paljastettiin 2002.
Oululainen kirjailija Erkki Hyytinen julkaisi Isa Aspin
elämänkerran vuonna 1983. Hyytinen kahlasi läpi keskeiset Aspin elämään
liittyvät lähteet, kirjat, kirjeet ja artikkelit. Hänen mielestään jälkipolvi
on luonut Aspista hennon ja lyyrisen henkiolennon, jonka varjoon on jäänyt
kuitenkin voimakas ja määrätietoinen Isa Asp.
Isa Aspin muiston
vaaliminen
Puolankalaiset ryhtyivät puuhaamaan pitäjän runotytölle
omaa patsasta 2000-luvun alkupuolella. Sen veisti kuvanveistäjä Niilo Rikula.
Veistos paljastettiin Puolangan keskustassa Isa Aspin puistossa 12.11.2002,
jolloin tuli kuluneeksi 130 vuotta runoilijan kuolemasta. Patsashankkeen myötä
syntyi myös Kainuun Isa Asp Seura ry. vuonna 2004. Nimikkoseuran puheenjohtaja
on Tuulikki Moilanen. Seura järjestää mm. vappuisin Isa Aspin lakituksen. Seura
järjestää marraskuussa Isan kuolinpäivänä myös runotapahtuman ja myy veistoksen
pienoiskuvia toimintavaroja kerätäkseen.
Kirjailija Erkki Hyytisen vuonna 1983 julkaiseman Isa
Aspin elämäkerran ohella runoilijattaresta on kirjoittanut Jaakko Terenttilä,
joka julkaisi vuonna 1951 teoksen Rauhaton
ja vaahtopää. Kirkkoherra Toivo Hyyryläinen suomensi vuonna 2003 Isan
ruotsinkieliset runot teoksessaan Kohise
villi aalto. Seuraavana vuonna hän suomensi myös Aspin päiväkirjat.
Isa Asp -aiheisia verkkosivuja
http://nimikot.nettisivut.fi/jasenseurat/kainuun_isa_asp_seura_ry/
Eino Leino (1878–1926)
Paltaniemen Hövelössä 6. heinäkuuta 1878 syntynyt Eino
Armas Leopold Lönnbohm tuli myöhemmin tunnetuksi runoilija Eino Leinona. Häntä voidaan
aiheellisesti pitää yhtenä Suomen merkittävimmistä lyyrikoista. Synnyinseutu
Paltaniemi merkitsi maisemineen hänelle hyvin paljon. Paltaniemellä asuessaan
hän kolusi aluksi Hövelön lähitienoita, mm. Hövelönlahden pohjukassa olevaa
Löttäpirttiä, jossa ylämaiden tervansoutajat yöpyivät tai kuluttivat myrskysäillä
aikaansa tarinoita kertoen. Hövelön laiturista, josta hän käytti nimeä Sininen
silta, muodostui nuoren Einon mielipaikka.
Nina Sailon veistämä Eino Leinon muistomerkki paljastettiin 1983.
Myöhemmin poika kuljeskeli eri puolilla Paltaniemeä, mm.
Kirkkoniemessä, jossa seudun poikien tapana oli keräillä Vanhaan hautausmaahan
haudattujen vainajien luita, jotka törmien vyörymisen vuoksi nousivat rantalietteellä
näkyville. 1880-luvulla Lönnbohmin vanhemmat veljekset suorittivat arkeologisia
kaivauksia Hövelönlahden suussa sijaitsevalla Pikkusaarella. Isovihanaikaisten
pääkallojen paljastuminen jäi voimakkaasti noin 7‑vuotiaan poikasen mieliin.
Kun Eino Leino varttui, sai hän veljiltään vanhan purren,
jonka avulla nuorukainen pääsi liikkumaan vapaasti pitkin Paltaselän aallokkoja.
Näillä retkillä varhaiskypsä Eino Leino tutustui myös rantakylien tyttölapsiin
ja helskytteli heille rakkausrunojaan.
Eino Leino päätti jo varhain seurata vanhemman veljensä
Kasimirin jalanjälkiä ja ryhtyä runoilijaksi. Ensimmäiset merkittävät runonsa
hän julkaisi jo koulupoikana. Leinon vuonna 1896 ilmestynyt esikoisteos Maaliskuun
lauluja ilmentää päivän pojan optimistista ja heleätä lauleskelua, jonka
kepeys syntyy osin rekilauluista omaksutuista rytmeistä. Useat hänen
varhaiskauden runoistaan liittyvät hänen kotimaisemiinsa ja Oulujärveen.
Kotiseutu Paltaniemi jäi voimakkaasti elämään Eino Leinon mieliin sen vuoksi,
että hän jo varhain joutui lähtemään pois kotoaan käydäkseen koulua aluksi
Oulussa ja myöhemmin Hämeenlinnassa. Poismuutto jäyti pojan kaihoisaa mieltä.
Miehuutensa tuotteliaimmat vuodet Eino Leino vietti
Helsingissä. Hänen parhaan luomiskautensa alkuun sijoittuu vuonna 1903
ilmestynyt Helkavirsiä-runoelman 1. osa, jonka runoissa Leino
osoittautuu viimeiseksi suureksi kalevalaiseksi laulajaksi ja samalla
monipuoliseksi kalevalaisen runomuodon uudistajaksi. Eino Leino loi 3.
heinäkuuta 1903 myös suomalaisen runouden helmen Nocturne-runon, joka
monissa äänestyksissä on valittu Suomen kauneimmaksi.
Eino Leino muistokivi Hövelössä
Myöhemmän miehuuskauden kokoelmia, mm. vuonna 1908
ilmestynyttä Halla-runoelmaa, hallitsevat usein kuoleman,
autiuden ja yksinäisyyden tunnot. Eino Leinon viimeiset runokokoelmat ovat
luonteeltaan pessimistisiä ja huipentuvat vuonna 1916 ilmestyneen Helkavirsien
2. sarjan kosmisiin ja panteistisiin legendoihin.
Paltaniemellä sijaitseva Eino Leino -talo on kesäisin vilkas turistikohde.
Leinon runouden erikoisuuksia lienee 1919 ilmestynyt lyyrinen
kokoelma Juhana herttuan ja Catharina Jagellonican lauluja. Monet
hänen näytelmistään ovat perussävyltään romanttisia ja rakenteeltaan löyhiä.
Merkittävimpiä, parhaiten ajan hammasta kestäneitä näytelmiä ovat trilogian
muodostaneet Lalli (1907), Maunu Tawast (1908) ja Tuomas
piispa (1909). Leinon laajaan kirjalliseen tuotantoon kuuluu myös
runsaasti nimimerkeillä Mikko Vilkastus, Teemu, Kanttori ja Sepeteus
Päivälehdessä ja Helsingin Sanomissa vuosina 1899–1914 julkaistuja sarkastisia pakinoita,
joissa hän piikitteli aikakauden ilmiöitä. Lisäksi hän kirjoitti useita
romaaneja, kirjallisuushistorioita, lennokkaita esseitä ja käännöksiä (mm.
Danten Jumalainen näytelmä), muistelmia, mm. Elämäni kuvakirja-
muistelmateoksen ja miete‑ ja tunnustuskirjan Alla kasvon
Kaikkivallan (1917). Runoilija Eino Leino kuoli 1926.
Eino Leinon muiston
vaaliminen
Eino Leino
nousi uudelleen suosioon 1978, jolloin vietettiin hänen syntymänsä 100‑vuotisjuhlaa.
Tuolloin sai suuren suosion näyttelijä Lasse Pöystin radiossa kesäluentana esittämä
Elämäni kuvakirja -muistelmateos. Leinosta
tehtiin noihin aikoihin myös näytelmäelokuva ja useita televisiodokumentteja.
Oman lisänsä Leino‑renessanssiin toi näyttelijä Vesa‑Matti Loiri,
jonka Leinon runojen tulkinnat ja säveltäjä Taisto Wesslinin sävellykset saivat
suuren suosion. Runoilijan suosiosta kertoo myös se, että kirjailija Hannu
Mäkelä voitti kymmenkunta vuotta sitten Finlandia-palkinnon Leinon elämää
käsittelevällä romaanillaan Mestari. Hän julkaisi joku vuosi sitten myös uuden elämänkerran
Leinosta. Runoilijan syntymäpäivästä 6. heinäkuuta on tullut Runon ja suven
päivä, joka on nykyisin myös yleinen liputuspäivä.
Leinon
perintöä vaalii valtakunnallisella tasolla vuonna 1947 perustettu Eino Leinon
Seura, joka on vuodesta 1956 lähtien jakanut arvostetun Eino Leino -palkinnon. Kainuussa
on toiminut vuodesta 1977 lähtien Kainuun Eino Leino -seura ry, joka on vaalinut
runoilijan muistoa. Seuran puheenjohtajana toimii nykyisin opettaja Esko Piippo,
joka kesällä 2008 julkaisi tuoreimman Eino Leinoa käsittelevän teoksen. Seura
myy toimintansa rahoittamiseksi mm. paitoja,
postikortteja, tulitikkuja, Leinon teoksia, kirjanmerkkejä ja videoita sekä
Eino Leinoon liittyvää vanhaa kirjallisuutta. Kuluva vuosi on Eino Leinon
juhlavuosi, sillä 6.7.2008 tuli kuluneeksi 130 vuotta runoilijan syntymästä.
Paltaniemellä toimii kesäisin vireästi myös Eino Leino -talo, jossa on
pysyväisnäyttely runoilijan elämästä. Matkailuyrittäjä Kirsi Kilpeläisen
johtama Kapsakka Ky. järjestää monenmoisia Eino Leino -aiheisia kiertoajeluja
ja muita tapahtumia Eino Leino -talossa ja sen pihapiirissä. Kauniilla paikalla
Oulujärven rannalla sijaitsevasta rakennuksesta on muodostunut kesäisin monien
suosittujen runoiltojen tapahtumapaikka.
Eino Leino -aiheisia verkkosivuja
http://nimikot.nettisivut.fi/jasenseurat/kainuun_eino_leino-seura_ry/
http://www.kainuuneinoleinoseura.fi
http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/omasto/rheikkin/paltaniemi/paltan.htm
http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/omasto/rheikkin/leino125.htm
Ilmari Kianto (1874–1970)
Ilmari Kianto (vuoteen 1906 Calamnius) eli pitkän ja
värikkään elämän ja teki monilla teoksillaan tunnetuksi Kainuun korpiloukkojen
elämää jo 1900-luvun alkupuolella. Kianto syntyi 7. toukokuuta 1874 Pulkkilan
pappilassa, mutta hän muutti jo muutaman vuoden ikäisenä Suomussalmelle, josta
hänen isänsä A. B. Calamnius oli saanut pappisviran.
Kianto oli varhaiskauden runoissaan yleensä tunteikas uusromantikko,
joka ylisti Korpi-Kainuuta ja sen maisemia. Aika ajoin hän taas nousi
runoissaan pontevaan uhmaan, mm. runossaan Nälkämaan marssi. Kiannon
varhaiskauden merkittävin romaani on vuonna 1909 ilmestynyt Punainen viiva,
joka kuuluu maalaisköyhälistön kuvauksena ja kulttuurihistoriallisena esityksenä
samoin kun humoristisena luomuksenakin Suomen kirjallisuudenhistorian
merkkiteoksiin. Teoksessa Kianto käsitteli realistisesti ja paikoin
tyylitellenkin Kainuun korpiseutujen asukkaiden yhteiskunnallista heräämistä
ensimmäisten yksikamarieduskuntavaalien aikoihin.
Ilmari
Kianto poromiehenä
Ilmari Kiannon toinen mestariluomus on vuonna 1924
ilmestynyt Ryysyrannan Jooseppi, joka on kursailematon ja
naturalismissaan runollinen kainuulaisen kansanelämän kuvaus. Kainuun rajaseudun
kasvatti Ryysyrannan Jooseppi on älykäs ja henkisesti valpas mies, mutta
samalla kuitenkin perin saamaton nahjus, jolta pirtti hajoaa lopulta käsiin.
Kiannon romaanin keskeisenä sosiaalisena motiivina on Joosepin korpitorpan
kelmeän köyhäläisyyden kuvaaminen. Romaanihenkilöt Kianto sai Turjanlinnan
lähettyvillä eläneistä pitäjäläisistä, jotka eivät kuitenkaan pitäneet siitä,
että kirjailija käytti heitä romaaninsa esikuvina. Teos herätti Kainuussa
myöhemmin ristiriitaisia tunteita, sillä monien mielestä Kianto teki kirjallaan
kotiseudulleen karhunpalveluksen. Kiannon luoman kuvan vuoksi Kainuun on näihin
päiviin asti ollut vaikea irrottautua nälkämaan petunhajuisesta maineesta.
Kianto julkaisi myös useita muistelmaluonteisia ajan
kuvauksia, kuten Papin poika, Omat koirat purivat ja Iki‑Kianto
muistelee, joissa hän mitään salaamatta muisteli seksuaalista heräämistään,
sotavuosien kokemuksiaan ja värikästä elämäänsä. Turjanlinnan keisarin ja
kainuulaisen korpikirjailijan tuotanto on poikkeuksellisen laaja mutta
laadultaan epätasainen. Mestariteosten lisäksi siihen kuuluu runsaasti kepeitä
kaunokirjallisia kyhäyksiä, jotka eivät ole kestäneet ajan hammasta. Kiannon
tiedetäänkin suoltaneen kynästään yli 60 teosta, joita kaikkia ei ole
kuitenkaan julkaistu.
Auringonlasku
Kiantajärvellä
Ilmari Kianto vietti Suomussalmen Turjanlinnassaan
värikästä elämää monine vaimoineen, sihteereineen ja suurine lapsilaumoineen. Hänen
elämäänsä kuului myös paitsi remakoita viinanhuuruisia juhlia myös ankeaa
veloissa rämpimistä. Kirjailijan oli hengenpitimikseen kirjoitettava ahkerasti,
kalastettava uutterasti Kiantajärvestä tai nöyrryttävä anomaan kunnan apua
lapsikatraalleen. Ilmari Kiannon boheemimaista taiteilijanelämää monet
aikalaiset eivät hyväksyneet. Niinpä hänen asemansa olikin kotipitäjässä hyvin
ambivalentti. Muutamat häntä kilvan kiittelivät kirjallisten ansioidensa
vuoksi, kun taas toiset purkivat korpikirjailijaan matalamielisiä
ennakkoluulojaan.
Ilmari Kiannon muiston vaaliminen
Kianto herätti värikkäillä tavoillaan ja elämällään
elinaikanaan monia ristiriitaisia tunteita kotipitäjässään. Talvisodan aikana
hänet vangittiin, koska hän oli hieman ennen neuvostojoukkojen hyökkäystä
jättänyt Turjanlinnan pöydälle kuuluisan sikarilaatikon, jonka kanteen hän oli
venäjäksi raapustanut viestin. Siinä hän toivoi, etteivät venäläiset sotilaat tuhoaisi
hänen taloaan. Viesti kulkeutui sotilasviranomaisten käsiin ja se tulkittiin maanpetokselliseksi
toiminnaksi. Niinpä Kianto tuomittiin vankilaan, kunnes tasavallan presidentti armahti
hänet.
Sodan jälkeen Kianto, joka tuolloin tunnettiin jo
Iki-Kiantona, rehabilitoitiin ja hän sai ikämiesvuosinaan nauttia yleistä
arvostusta. Hänen kirjalliset ansionsa tunnustettiin myös valtakunnallisella
tasolla. Hänelle myönnettiin vuonna 1957 Helsingin yliopiston kunniatohtorin
arvo. Kuitenkin vasta kirjailijan kuoltua vuonna 1970 Kiannon arvostus kohosi
ja hänet nostettiin kirjallisuutemme parnassolle. Myös kotipitäjä Suomussalmi soi
lopulta elokuussa 1974 tunnustuksensa kirjailijamestarille, kun Ämmänsaaressa
paljastettiin kuvanveistäjä Kain Tapperin veistämä Ilmari Kiannon muistopatsas.
Kuvanveistäjä
Kain Tapper on veistänyt
Ilmari
Kiannon muistopatsaan, joka paljastettiin 1974.
Suomussalmelle perustettiin myös 6.5.1984 aktiivinen
Ilmari Kiannon muistoa vaaliva Ilmari Kianto -seura ry. Se on toiseksi vanhin
Kainuussa toimiva kirjailijan nimikkoseura. Seuran puheenjohtajana on toiminut
vuodesta 2000 lähtien kirjastonjohtaja Erkki Romppainen. Pitkäaikaisena
sihteerinä on ollut Kiannon nuorin tytär Raija-Liisa Kianto. Seura järjestää
erilaisia Kiannon kirjallista toimintaa käsittäviä tilaisuuksia, myy
Kianto-aiheista kirjallisuutta, kalentereita ja muuta materiaalia.
Paljolti seuran aloitteesta Suomussalmelle perustettiin myös
Kianto-instituutti, joka toimi projektiluonteisena vuosina 2003–2006. Se oli
Suomussalmen kunnan hallinnoima hanke, joka rahoitettiin EU:n Karjala III A
Interreg -ohjelmasta. Projektin tarkoituksena oli perustaa Ilmari Kiannon
muistoa vaaliva kulttuurikeskus ja edistää rajaseutuyhteistä Vienan Karjalan
kanssa. Projekti järjesti erilaisia Kiannon kirjallista toimintaa ruotivia
seminaareja ja muita kulttuuritapahtumia sekä kokosi Suomussalmen opistoon
Kianto-aiheisen valokuvanäyttelyn.
Ilmari Kianto -aiheisia verkkosivuja
http://nimikot.nettisivut.fi/jasenseurat/ilmari_kianto-seura_ry/
http://www.kolumbus.fi/kansi.kianto/
http://www.suomussalmi.fi/resoursce.phx/sivut/sivut-suomussalmi/kirjasto/kianto00.htx
http://poro.koillismaa.fi/kiantoinstituutti/kianto.htm
Veikko Huovinen 1927–
Nykyhetken tunnetuin kainuulainen kirjailija Veikko
Johannes Huovinen syntyi Simossa 7. toukokuuta 1927. Veikko Huovisella ja
Ilmari Kiannolla on siis samana päivänä syntymäpäivä. Huovisen perhe muutti jo
varhain Sotkamoon, jossa isä, Juho Huovinen ryhtyi työskentelemään metsänhoitajana.
Perheen äiti oli sanavalmis, värikästä kieltä käyttävä äitihahmo, jolta tuleva
kirjailija oppi vaivihkaa runsaasti arkipäivään liittyviä meheviä sanontoja. Perheen
elämään toi värikästä vaihtelua myös Veikko Huovisen Oulussa asuva setä, hauska
ja pidetty Antti A. Huovinen, joka vieraili usein Sotkamossa.
Kansakouluun mennessään Veikko ei osannut vielä lukea
mutta pian tuo puute korjaantui. Perheessä harrastettiin aktiivisesti kirjallisuutta,
varsinkin sota- ja seikkailukirjat kiinnostivat nuorta poikaa. Kun Veikko tuli
oppikouluikään, koulun vaihto tuli ajankohtaiseksi. Ennen sotia Kainuun ainoa
oppikoulu oli Kajaanin yhteislyseo, jossa hänen oli sitten aloitettava
aherruksensa. Muutto Sotkamosta Kajaaniin ei Veikko-poikaa kuitenkaan
miellyttänyt ja niinpä hänellä oli alati ankara koti-ikävä. Poika oli vain
tyytyväinen, kun koulu joutui sulkemaan ovensa marraskuussa 1939 talvisodan
puhkeamisen vuoksi. Näin Veikko pääsi takaisin Sotkamoon äidin hoiviin. Veikko
Huovinen liittyi keväällä 1944 rajujen ilmapommitusten aikana muiden
ikätoveriensa tavoin ilmatorjuntajoukkoihin. Sota päättyi kuitenkin jonkin ajan
kuluttua ja Veikon oli palattava takaisin entiseen opinahjoonsa. Koti-ikävä ei
aiheuttanut enää ongelmia.
Veikko Huovinen kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1946,
minkä jälkeen hän lähti isänsä tavoin lukemaan metsätieteitä Helsinkiin.
Metsänhoitajaksi hän valmistui 1952. Opintojensa ohessa hän yritti maalata tauluja,
mutta hänen lahjansa viittasivat kuitenkin kirjalliselle alalle. Kauan Veikko
Huovinen ei ehtinytkään toimia metsänhoitotehtävissä, joihin hän oli
kouluttautunut, sillä hän päätti pian ryhtyä täyspäiväiseksi kirjailijaksi. Hän
julkaisi vuonna 1950 esikoisteoksensa Hirri, johon hän sai aiheen osaksi isänsä
kertomuksista.
Huovisen läpimurtoteos oli kuitenkin vuonna 1952
ilmestynyt Havukka-ahon ajattelija,
josta tuli vuosikymmeniksi suuren
yleisön suosikki. Kirja sai ylistävät arvostelut myös kriitikoilta. Tämän
teoksen ja samalla koko Huovisen laajan kirjallisen tuotannon tunnetuin hahmo
on epäilemättä korpifilosofi Konsta Pylkkänen, joka tyylipuhtaasti edustaa
sanavalmista kainuulaista kansanviisautta. Havukka-ahon ajattelijasta on tähän
mennessä otettu jo kymmeniä painoksia ja teos on käännetty myös monille muille kielille.
Teoksen pohjalta tehtiin myös 11-osainen televisiosarja. Sen ohjasi Kaarlo
Hiltunen ja Konsta Pylkkäsen roolissa esiintyi maanmainio Lauri Leino. Sarja
esitettiin MTV:ssä ensimmäisen kerran kevättalvella 1971. Tunnettu
elokuvaohjaaja Kari Väänänen kaavailee Havukka-ahon ajattelijasta parhaillaan
myös elokuvaa. Myös Hirri-romaanista on tehty 3-osainen televisiosarja. Sen
ohjasi Pauli Virtanen ja sarjan pääosassa esiintyi Pentti Siimes. Ohjelmasarja
esitettiin ensimmäisen kerran MTV3:ssa vuosina 1982–1983 ja uusintana vuonna
1994. Muutama vuosi sitten romaanista Koirankynnen leikkaaja valmistui myös
elokuvaversio.
|
Nina
Terno on veistänyt Veikko Huovisen muistomerkin.
Huovisen kirjailijalaadulle on ollut ominaista ennen
muuta vakavien asioiden satiirinen käsittely. Hänen verrattoman satiirikon,
parodikon ja absurdistin ominaisuutensa ilmenevät mm. sellaisissa teoksissa
kuin Rauhanpiippu, Hamsterit, Veitikka, Joe‑setä
ja Pietari Suuri hatun polki. Hänen tuotannossaan ovat olleet keskeisiä
päivänkohtaisia asioita käsittelevät osin mustankin huumorin hengessä
kirjoitetut humoreskit, kuten Kuikka, Rasvamaksa ja Ympäristöministeri,
samoin kuin humoristiset romaanit Lampaansyöjät ja Koirankynnen
leikkaaja.
Veikko Huovisen kirjallisen työn vaaliminen
Kirjailija
Veikko Huovinen on nauttinut yleistä arvostusta Kainuussa ja muualla Suomessa
esikoisteoksensa Hirrin, mutta ennen muuta vuonna 1952 ilmestyneen nykyisin jo
klassikoksi luettavan Havukka-ahon ilmestymisen jälkeen.
Kirjailija Veikko Huovinen on pysynyt uskollisena
kotiseudulleen Sotkamolle, jota hän ei ole jättänyt muuttamalla lähemmäksi Etelä-Suomen
kirjallisia keskuksia. Huovinen ei ole myöskään viihtynyt sanoma- ja
aikakauslehtien palstoilla vaan on varjellut johdonmukaisesti yksityisyyttään. Kainuussa
tähän on annettu mahdollisuus, ja hän on saanut rauhassa keskittyä kirjojensa
kirjoittamiseen ja filosofisen rauhalliseen elämäänsä Sotkamon Konstankujalla.
Huovinen ei ole taipunut etelän houkutuksiin, vaikka Kosmoksen kirjallisissa
piireissä häntä on vähätelty korpikirjailijaksi ja nimitelty viimeiseksi
kainuistiksi.
Huovisella on laaja lukijakunta eri puolilla Suomea. Hän
on saanut lukijoiltaan runsaasti myönteistä palautetta, mutta eivät julkiset
instituutiotkaan ole häntä unohtaneet. Vuonna 1983 Veikko Huoviselle
myönnettiin Oulun yliopiston luonnontieteellisen tiedekunnan kunniatohtorin
arvo monista luontoa koskevista kirjallisista kuvauksista ja muista metsäluontoa
koskevista ansioista, mutta erikoisesti teoksesta Puukansan tarina,
jossa Huovisen metsänhoitajan tietämys ja ilmeikäs kertojan kyky luovat aivan
uudenlaisen kuvan suomalaisesta metsästä ja sen kehityksestä vuosisatojen
saatossa. Vuonna 1999 Huoviselle myönnettiin myös professorin arvonimi.
Salskeaa
Kainuun metsää
Myös kirjailijan kotipitäjässä Sotkamossa hänen työtään
on arvostettu. Veikko Huovisen elämäntyön työn kunnioittamiseksi Sotkamoon
pystytettiin 1989 kuvanveistäjä Nina Ternon veistämä muistomerkki. Monumentista
on vuosien saatossa tullut pitäjän tunnetuin taideteos, jonka lukuisat matkailijat
ovat käyneet ikuistamassa Sotkamossa käydessään.
Kirjailijamestarin
täyttäessä 80 vuotta 7. toukokuuta 2007 kainuulaiset kirjallisuuden harrastajat
ja Veikko Huovisen teosten ystävät päättivät perustaa kirjailijalle
syntymäpäivälahjaksi ja hänen elämäntyönsä kunnioittamiseksi nimikkoseuran eli Veikko
Huovinen -seuran, jonka kotipaikka on Sotkamo. Yhdistyksen tarkoituksena on mm.
Huovisen tuotannon tunnetuksi tekeminen, hänen elämäänsä ja tuotantoonsa
liittyvän dokumenttiaineiston kokoaminen ja arkistointi ja Huovisen teoksiin
liittyvän tutkimuksen tukeminen kotimaassa ja ulkomailla. Yhdistyksen
ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Kuhmon kaupunginjohtaja Eila Valtanen.
Veikko Huovinen -seurasta kasvoi vuodessa jäsenmäärältään Kainuun suurin
kirjailijaseura, sillä siinä on nykyisin lähes 300 jäsentä. Seura järjestää mm.
erilaisia Huovisen tuotantoon liittyviä kirjallisuustapahtumia, organisoi
lukupiirejä ja jäsentapaamisia.
Veikko Huoviselle myönnetyt
tunnustuspalkinnot
Kalevi Jäntin palkinto 1951
Valtion kirjallisuuspalkinto 1953, 1967 ja 1981
Maila Talvion palkinto 1958
SKS:n palkinto 1960
Pro Finlandia -mitali 1969
Aleksis Kiven rahaston palkinto 1970
Yrjö Soinin palkinto 1976
Finlandia-palkintoehdokkuus 1984
Sotkamon kunnan kulttuuripalkinto 1984
Varjo-Finlandia 1984
Valtion tiedonjulkistamispalkinto 1985
Suomen kirjailijaliiton tunnustuspalkinto 1993
Suomen kulttuurirahaston kunniapalkinto 1994
Vuoden kirjapöllö -palkinto 1996
Professorin arvonimi 1999
Kainuun Liiton Pro Kainuu -tunnustuspalkinto 2001
Opetusministeriön Suomi-palkinto 2001
Veikko Huovinen -aiheisia verkkosivuja
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=23&t=224&a=3016
http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-2sdr.htm
http://nimikot.nettisivut.fi/jasenseurat/veikko_huovinen-seura_ry/
http://www.kajaani.fi/kirjasto/huovinen/
http://www.teatteritaulamatit.fi/huovinen/
Reijo Heikkinen
Kirjalliset lähteet
Heikkinen Antero, Hallinto ja kulttuuri 1720-luvulta
1980-luvulle. Kainuun historia III. Kajaani 1986.
Heikkinen Reijo, Aavoja ja vaaroja. Eino Leino ja
kotiseutu. Keuruu 2003.
Heikkinen Reijo, Korpitohtorin jalanjäljillä. Elias
Lönnrot Kajaanin piirin ja linnan lääkärinä. Oulu 1985.
Heikkinen Reijo, Kulttuurin vainioilta ja
korpisoilta. Kirjoituksia Kajaanin ja Kainuun kulttuurihistoriasta. Kajaani
1998.
Heikkinen Reijo – Jorma Komulainen, Elämyksiä,
historiaa, nykyisyyttä. Helsinki 1999.
Digitaaliset lähteet
Ks. edellä mainitut verkkosivut
Kuvalähteet
Reijo Heikkisen kokoelma
Kajaanin opettajankoulutusyksikön kokoelma